ترکیبات شیمیایی زهر زنبور عسل را بشناسید

 

زهر زنبور عسل به عنوان یکی از مهمترین فراورده های زنبور شناخته می شود که هنوز توسط مردم شناخته شده نیست. بسیاری از مردم یا اطلاعاتی در مورد زهر زنبور عسل و خواص آن ندارند یا به دلیل ترسی که از نیش زنبور دارند، علاقه ای برا استفاده از این ماده پر خاصیت به صورت های مختلف نشان نمی دهند. این در حالی است که در سال های اخیر، استفاده از زنهر زنبور عسل در تولیدات دارویی و بهداشتی افزایش چشمگیری داشته است.

به طور کلی بد نیست اطلاعاتی در مورد ترکیبات زهر زنبور عسل داشته باشید. داشتن اطلاعات در مورد ترکیبات زهر به شما کمک می کند تا با دید بازتری نسبت به استفاده از این ماده اقدام کنید. در این طملب به طور خلاصه به معرفی ترکیبات کشف شده زهر زنبور عسل اشاره می کنیم. در مطالب دیگر میتوانید به اطلاعات جامع تری در مورد هر کدام از این مواد دسترسی داشته باشید.

چه ترکیباتی از زهر زنبور عسل شناسایی شده است؟
محققان تاکنون توانسته اند 18 ترکیب مختلف را در زهر زنبور عسل شناسایی کنند. هرچند تمامی این 18 ترکیب به طور مشخصی در زهر زنبور وجود ندارد؛ اما برخی از این موارد را می توانید به طور مشخصی در زهر بیابید.


در یک دسته بندی کلی، ترکیبات زهر زنبور عسل شامل موارد زیر می شود:

*    لیپیدها
*    پپتیدها
*    ترکیبات معدنی
*    پروتئین ها
*    فرمون ها
*    اسیدهای آمینه
*    آمین های بیولوژیکی
*    و...


از مهمترین ترکیبات موجود در زهر نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

*    در دسته پپتیدها: ملیتین، سکاپین ترتیاپین، آدولاپین و پپتید MCD
*    در دسته آنزیم ها: فسفولیپاز A2، اسید فسفاتاز و هسالورونیداز
*    در دسته آمین های بیولوژیکی: هیستامین، دوپامین، نوراپیی نفرین، لکوترین


در ادامه به برخی از مهمترین این ترکیبات اشاره می کنیم.

ملیتین
از مهمترین ترکیبات موجود در زهر زنبور عسل ملیتین است. این ماده تقریبا 50 درصد از وزن خشک زهر را به خود اختصاص می دهد. درد ناشی از نیش زنبور عسل بیشتر به دلیل وجود این ماده است. ملیتین یک باز قوی است و حدودا 26 اسید آمینه را در خود جای داده است. ملیتین به عنوان یکی پلی پپتید شناخته می شود.

رنگ ملیتین رنگ سفید مایل به کرمی است و از جمله اولین موادی است که از زهر زنبور عسل شناخته شده است. به همین علت تحقیقات زیادی بر روی ملیتین زهر زنبور عسل به عمل آمده که بهتر است به صورت دقیق تری در مورد آن اطلاعات کسب کنید. خواص مختلف ملیتین باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به اثرات زهر زنبور عسل پی برد؛ چراکه درصد بالایی از زهر به ملیتین اختصاص دارد.

پپتید MCD
یکی دیگر از پپتیدهای موجود در زهر زنبور، پپتید MCD است. تحقیقات نشان داده که این نوع پپتید تقریبا 2 درصد از وزن خشک زهر زنبور را به خود اختصاص می دهد. این پپتید نیز حالت بازی داشته و شامل 22 اسید آمینه فعال است. این نوع پپتید در کاهش فشار خون اثر می گذارد. همچنین تحقیقاتی در مورد خواص ضد التهابی پپتید MCD انجام شده که بتواند در درمان آرتریت موثر واقع شود.

فسفولیپاز A2
بر اساس آنالیز زهر زنبور عسل، تقریبا 10 تا 12 درصد از وزن خشک زهر را فسفولیپاز A2 به خود اختصاص داده است. میزان خاصیت بازی فسفولیپاز در حد ملیتین است. خواص مختلفی تاکنون از این ماده موجود در زهر کشف شده که از مهمترین آنها می توان به خاصیت ضد تشعشعی، خاصیت آنتی ژن بودن، کمک به آزاد شدن هیستامین و کاهش دهنده فشار خون اشاره کرد. ناگفته نماند که فسفولیپاز A2 اثر خواص همولتیک زهر را تشدید می کند.

هیالورونیداز
اگر به دنبال ماده ای در زهر هستید که سرشار از اسیدهای آمینه باشد، هیالورونیداز گزینه خوبی است. بیش از 100 اسید آمینه در این ماده قرار گرفته است. با این حال حدود 1 تا 2 درصد از وزن خشک زهر زنبور عسل به هیالورونیداز اختصاص دارد.

هیالورونیداز از جمله مواد اسیدی موجود در زهر است. PH این ماده بین 4 تا 5 تشخیص داده می شود. به همین علت خواص متفاوتی نسبت به مواد بازی موجود در زهر دارد. با این حال استخراج این ماده به صورت خالص کار بسیر سختی است. علت نیز این است که ساختمان این ماده به طور دقیق مشخص نشده و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

خواص هیالورونیداز  تقریبا مشخص شده است اما به دلیل عدم توانایی در استخراج نمی توان به صورت مجزا مورد کاربرد قرار داد. این ماده می تواند به برخی بافت ها حمله کند که دارای پلیمر اسید هیالورونیک هستند. همچنین از خواص این ماده می توان به ایجاد واکنش ها ایمنی، تجزیه بافت ها، خواص آنتی ژن و ایجاد شوک آنافیلاکتیک اشاره کرد.

آپامین
از دیگر مواد شناخته شده موجود در زهر زنبور عسل که خواص زیادی از آن مشخص شده، آپامین است. در این ماده 18 اسید آمینه وجود دارد. آپامین به عنوان یکی از کوچکترین پپتید هایی شناخته می شود که می تواند بر روی سیستم عصبی اثر بگذارد. علاوه بر این آپامین یک ضد التهاب و آنتی ژن فعال است و به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. تقریبا 2 تا 3 درصد از وزن خشک زهر زنبور عسل به آپامین اختصاص دارد.

هیستامین
هیستامین از آن قسمت های زهر زنبور عسل است که خود عاملی برای ایجاد مشکل در بدن انسان است. این ماده یکی از عوامل اصلی ایجاد درد، خارش و حساسیت پوستی پس از نیش زنبور عسل است. در نتیجه نمی توان به راحتی از این ماده برای کاربردها درمانی استفاده کرد. هرچند محققان در سال های اخیر توانسته اند از این ماده نیز برای درمان استفاده کنند. هیستامین یک درصد از وزن خشک زهر را شامل می شود


سخن آخر !
یکی از مهمترین اقدامات برای استفاده بیشتر از زهر زنبور عسل، آشنایی با این ماده ناشناخته است. هرچه بیشتر ترکیبات زهر زنبور عسل و خواص هر کدام از این ترکیبات را بدانید، بهتر می توانید به این ماده ظاهرا خطرناک اعتماد کرده و برای درمان بیماری هایتان به سراغ آن بروید. شاید به همین علت است که گفته می شود زهر درمانی یک روش درمانی کاملا تخصصی است که باید به صورت آگاهانه مورد استفاده قرار گیرد.